Menüye ulaşmak için tıklayınız Sayfa içeriğine ulaşmak için tıklayınız

Sonuç Açıklama Bülteni

TÜRK TELEKOM GRUBU 2020 İKİNCİ ÇEYREK FİNANSAL VE OPERASYONEL SONUÇLARI

12 Ağustos, 2020

COVID-19 ZORLUKLARINA RAĞMEN ÜSTÜN PERFORMANS

Türk Telekom Grubu, 2020 yılı ikinci çeyrek finansal ve operasyonel sonuçlarını açıkladı. Grup, önemli performans göstergelerinde ve gelirlerinde yakaladığı pozitif ivmesini ikinci çeyrekte de sürdürdü. İkinci çeyrekte, konsolide gelirler yıllık bazda %21,0 artarken FAVÖK yıllık bazda %20,7 artışla 3,2 milyar TL’ye yükseldi. FAVÖK marjı ise %46,4 oldu. Net kar yıllık bazda %125 artarak 980 milyon TL’ye yükseldi. Net borç/FAVÖK oranı ise güçlü FAVÖK'ün desteğiyle son altı çeyrekteki düşüş eğilimini sürdürdü ve 2Ç’20 itibarıyla 1,31x’e geriledi.

Türk Telekom CEO’su Ümit Önal şunları söyledi: “Tüm dünyanın kriz yönetimine geçtiği bir çeyrekte Türk Telekom olarak, güçlü altyapımız, çevik yönetimimiz, etkin karar alma mekanizmalarımız ve yetkin saha ekibimiz sayesinde, Türkiye’nin dört bir yanında büyüyen talebi, artan ihtiyaçlar hızında sorunsuz bir şekilde karşılamayı başardık. 34 bin çalışanımızla ivedilikle hayata geçirmiş olduğumuz uzaktan çalışma modeline tüm iş kollarımızı adapte ederek, bu zorlu süreci kusursuz bir biçimde yönettik. Dijital platformumuz “Online İşlemler” ve çok yönlü ihtiyaçları karşılayan sayısız dijital uygulamamız ile hayatı eve sığdırdık. Covid-19'un tüm dünyada nasıl ilerleyeceği ve dünya ekonomileri üzerinde nasıl bir etki bırakacağı hala belirsizliğini koruyor. Bu belirsizliklere rağmen, 2020 yılının ilk yarısındaki güçlü performansımız ve bilançomuz, sağlam temeller üzerinde durarak ileriye güvenle bakmamıza olanak sağlıyor. Bu bağlamda, stratejilerimizi uygulamaya devam ederken, 2020 öngörülerimizi koruyoruz. 3 yıl aradan sonra 602 milyon TL temettü dağıtarak, hissedarlarımız için değer yaratma taahhüdümüzü bir kez daha ortaya koyduk. Bu zorlu dönemde, Türkiye’nin her köşesinde kesintisiz hizmet sunmak için gösterdikleri çaba ve özverilerinden ötürü Türk Telekom çalışanlarıyla gurur duyuyorum.”

2020 Yılı 2. Çeyrek Finansal Gelişmeler

Konsolide gelirler yıllık %21,0 artışla 7,0 milyar TL’ye yükseldi. UFRYK 12 muhasebe etkisi hariç tutulduğunda, gelir artışı yıllık bazda %15,5 oldu.

Konsolide FAVÖK, yıllık bazda %20,7 artışla 3,2 milyar TL’ye ulaşırken, FAVÖK marjı %46,4 oldu. UFRYK 12 etkisi hariç tutulduğunda, FAVÖK marjı %49,6 seviyesinde gerçekleşti.

Faaliyet karı yıllık %28,1 artış ile 1,9 milyar TL’ye yükseldi.

Net kar, 2Ç’19’da 435 milyon TL iken, güçlü operasyonel performans ve düşen  finansal giderler sayesinde, 2Ç’20’de yıllık bazda %125 artışla 980 milyon TL oldu.

Vergi öncesi kar yıllık bazda %141 artarak 1.231 milyon TL’ye yükseldi.

Yatırım harcamaları, 2Ç’19’da 930 milyon TL iken, bu yılın aynı çeyreğinde artan fiber yatırımlarıyla birlikte 1.237 milyon TL oldu.

Kaldıraçsız serbest nakit akışı1, 2Ç’20’de 1.150 milyon TL olurken, net borç çeyreksel bazda yatay seyrini koruyarak 16,0 milyar TL seviyesinde gerçekleşti.

2020 Yılı 2. Çeyrek Operasyonel Gelişmeler

Türk Telekom’un toplam abone sayısı 2Ç’20’de 315 bin net artışla 48,7 milyona ulaştı. Son on iki ayda gerçekleşen net abone kazanımı 1,6 milyon oldu.

1 Kaldıraçsız serbest nakit akışı işletme ve yatırım faaliyetlerinden sağlanan net nakit akışı olarak tanımlanmıştır.

Sabit genişbant abone tabanı 2Ç’20’de 595K net abone kazanımı ile halka arzdan bu yana en yüksek çeyreklik abone artışını kaydederek toplam 12,2 milyona yükseldi. Sabit genişbant ARPU büyümesi güçlü seyrine devam etti ve ikinci çeyrekte 2011 yılından bu yana en yüksek yıllık büyümeyi kaydederek yıllık %14,4 arttı.

Fiber abone sayısı, 2Ç’20’de en yüksek çeyreklik abone kazanımı ile 346 bin arttı ve  4,8 milyona ulaştı. Saha Dolabına Kadar Fiber (FTTC) abone sayısı 2,9 milyona yükselirken, Eve/Binaya Kadar Fiber (FTTH/B) abone sayısı 1,9 milyon oldu. 

Fiber hane kapsaması fiber dönüşüme odaklanmayı yansıtarak 2Ç’19’daki 19,4 milyon seviyesinden 23,8 milyona yükseldi. Saha Dolabına Kadar Fiber (FTTC) hane kapsaması 17,1 milyonu aşarken, Eve/Binaya Kadar Fiber (FTTH/B) hane kapsaması 6,7 milyon seviyesine yükseldi. 

2Ç’19’da 289 bin kilometre olan fiber ağ uzunluğu 2Ç’20’de 314 bin kilometreye yükseldi.

Mobil abone bazı 2Ç’20’de 380 bin net abone kaybı ile 22,8 milyon oldu.

2Ç’19’da %50 olan LTE abonelerininSUP2 mobil abone tabanındaki payı 2Ç’20’de %58 olarak gerçekleşti. LTE kullanıcısı başına aylık ortalama data kullanımı 2Ç’19’da 6,9GB seviyesinden 2Ç’20’de 8,5GB’a yükseldi.

Sabit ses abone sayısı artmaya devam ederek 2Ç’20’de 230 bin net abone artışı kaydetti. Yalın genişbant dahil, toplam sabit erişim hat sayısı 4Ç’11’den beri en yüksek seviye olan 15,3 milyona yükseldi.

Grup içinde bilgilerini paylaşma ve kullanma izni veren abonelerin oranı yıllık 3 puan artarak 2Ç’20’de %81’e ulaştı. 2Ç’20 itibarıyla, çoklu ürün sahipliğinin Türk Telekom abone tabanındaki payıSUP3 yıllık 2,1 puan artışla %62'e yükseldi.

Müşterilerimizin kullanım tercihlerine ve ihtiyaçlarına uygun teklifler sunabildiğimiz self-servis uygulamamız “Online İşlemler”, lansmandan bu yana 41 milyon kez indirilirken, ikinci çeyrekte uygulamayı kullanan tekil abone sayısıSUP4 15,5 milyon oldu. “Online İşlemler” uygulaması ile müşterilerimize kişiselleştirilmiş bir deneyim sunarken daha yüksek ARPU ve müşteri elde tutma oranlarına ulaşıyoruz.

Dijital dönüşüm sürecinin önemli bir parçası olan online kanallarımız, bankalarla güçlü entegrasyonumuz ve sosyal mesafeli yeni normalin etkisi ile gelir artışı kaydetmeye devam etti. Online kanallar üzerinden elde edilen aylık ortalama satış geliriSUP5 ikinci çeyrekte bir önceki çeyreğe göre %18 artış gösterdi (4Ç’19 aylık ortalamasına göre %53 artış). Online kanallardan aylık ortalama TL yükleme ve fatura ödeme tutarı ise ikinci çeyrekte çeyreksel bazda %38 yükseldi (4Ç’19 aylık ortalamasına göre %63 artış). Haziran ayında normalleşmenin başlamasına rağmen, bireysel segmentte bankalar dahil dijital kanalların tahsilattaki payı çeyreksel bazda 6 puan yukarıda gerçekleşerek %79 seviyesini korudu.

2 LTE hizmeti almak üzere kayıt olan ve LTE teknolojisini destekleyen simkart ve akıllı cihazlara sahip olan mobil abonelerdir.

3 Bilgilerinin Grup içinde paylaşılmasına ve kullanılmasına izni veren aboneler sabit tutulduğunda

4 3 aylık aktif kullanıcı sayısı

5 Online işlemler web platformu ve mobil uygulama üzerinden elde edilen ek paket satışları geliri

Türk Telekom Genel Müdürü Ümit Önal’ın 2020 yılı 2. Çeyrek sonuçlarına ilişkin yorumları:

Türk Telekom, güçlü performansını, salgının etkilerinin yoğun olarak hissedildiği ikinci çeyrekte de sürdürmeyi başardı.

Birinci çeyrekte yakalamış olduğumuz pozitif ivmenin devamı ile birlikte, zorlu bir yılın ilk yarısını hem finansal hem de operasyonel olarak güçlü bir şekilde tamamladık. Yılın ikinci çeyreğinde, Covid-19 salgını, sektör trendlerini ve müşteri ihtiyaçlarını belirleyen ana etken olmaya devam etti. Değişen ihtiyaçlar ve kullanım alışkanlıkları ile hem sabit genişbant abonelik taleplerinde hem de data trafiğinde önemli artışlar gördük. Bu süreçte, Türkiye’nin lider operatörü olarak, bireysel ve kurumsal tüm müşterilerin ihtiyaç duydukları telekomünikasyon hizmetlerini kesintisiz olarak sürdürme sorumluluğumuzun bilinciyle çalışmaya devam ettik. Sabit genişbanttan mobile, TV’den dijital ürünlere uzanan zengin ürün portföyümüz ve Türkiye’nin 81 ilinde yaygın altyapımız sayesinde artan talebi sorunsuz bir şekilde karşılamaktayız.

İkinci çeyrekte, sabit genişbant segmentindeki yıllık büyümenin %24 seviyesine yükselmesiyle, konsolide gelirlerimiz geçen yılın aynı çeyreğine göre %21 büyüme kaydetti. Kuvvetli gelir büyümesi ve faaliyet giderlerinin kontrollü yönetimi sayesinde FAVÖK yıllık %21 artışla 3,2 milyar TL’ye ulaşırken, FAVÖK marjımız %46 olarak gerçekleşti. İkinci çeyrek net karımız ise geçen yıla göre %125 artarak 980 milyon TL oldu.

Sabit genişbantta en güçlü çeyreksel net abone kazanımını elde ettik.

Sabit genişbant, evden kesintisiz iletişimin ön planda olduğu ikinci çeyrekte kuvvetli performansını sürdürdü. Bilindiği üzere, ülkemizde pandeminin etkileri 10 Mart tarihi itibarıyla hissedilmeye başlandı. Nisan ve Mayıs ayları evde kalma sürelerinin en yoğun olduğu dönemler olurken, Haziran kısmi normalleşmenin başladığı ay oldu. Bu anlamda ikinci çeyrek, sabit genişbant ve hızlı internet erişimi talebinin çok güçlü olduğu bir dönem olarak karşımıza çıktı. Türk Telekom olarak, güçlü altyapımız, etkin pazarlama stratejilerimiz ve dijital servislerle zenginleştirilmiş ürün portföyümüz sayesinde tüm müşteri taleplerini en verimli şekilde karşılamayı başardık. Tekliflerimizi, bir yandan penetrasyonu artıracak, diğer yandan hızlı erişim, evden çalışma, online eğitim ve evde eğlenceli vakit geçirme gibi yeni ve artan ihtiyaçlara cevap verebilecek şekilde oluşturduk. Hızla almış olduğumuz bu aksiyonlar neticesinde, sabit genişbant abone sayısı ikinci çeyrekte 595 bin artarak, 12,2 milyona ulaştı. Bu rakam, halka arzdan bu yana kaydettiğimiz en yüksek çeyreklik abone artışına işaret etmekle birlikte, 2019 yılının tamamında elde edilen 458 bin abone kazanımını da aştı. Sabit genişbant abone başına aylık ortalama data kullanımı ise 2Ç’de bir önceki çeyreğe göre %20 arttı.

Daha hızlı internet deneyimi sunan fiberde abone sayımız ikinci çeyrekte 346 bin artış ile toplamda 4,8 milyona ulaştı ve toplam abone bazımızdaki payı yıllık 5 puan artışla %39’a yükseldi. Böylelikle, 2020 yılının ilk altı ayında, 2019’un tamamında gerçekleştirdiğimiz fiber abone artışını da yakalamış olduk. 

Sabit genişbant ARPU, fiber abone kazanımları, kotalıdan limitsiz paketlere geçişler ve yüksek hızlı tarifelerin tercih edilmesi ile birlikte yıllık bazda %14,4 artış göstererek 2011 yılından beri en yüksek yıllık büyüme seviyesine ulaştı. Türkiye’nin fiber dönüşümüne yatırım yapma stratejimiz doğrultusunda, fiber şebekemizle eriştiğimiz hane halkı sayısını ikinci çeyrekte 1,2 milyon artırarak 23,8 milyona yükselttik. Türk Telekom olarak, Türkiye’nin her yerinden herkese kesintisiz ve güvenli iletişimi sağlama motivasyonu ile yatırımlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Bu doğrultuda, Türkiye’nin her yerine ulaşan fiber ağımız ikinci çeyrek itibarıyla 314 bin km uzunluğa ulaştı.

“Yeni normal” kavramının hayatımıza girmesiyle hızlı, kesintisiz ve güvenli iletişimin önümüzdeki dönemlerde daha önemli olacağını biliyoruz. Bu kapsamda, hızlı geri dönüşü olacak fiber yatırımlarımızı öne çektiğimizi sizlerle paylaşmıştık. Gerek finansal performansımız gerekse ikinci çeyrekte görmüş olduğumuz eğilimler, bu yönde attığımız adımları doğrularken, gelecek planlarımız açısından da bizlere cesaret vermektedir.

Sabit ses abone tabanı, artan sabit genişbant talebine bağlı olarak büyümeye devam etti. Başarılı çapraz satış stratejimiz sayesinde ikinci çeyrekte 230 bin net abone artışı ile halka arzdan bu yana en yüksek çeyreklik net abone kazanımını kaydettik.

İnternet kullanımını yaygınlaştırma hedefimizden şaşmadan yüksek hızlı tekliflere odaklanıyoruz.

Sürdürülebilir büyümeye verdiğimiz önemle, dengeli abone ve ARPU artışına odaklanıyoruz. Müşterilerimizi yüksek hızlı paketlerle buluşturmak için Nisan ayında kampanyalarımızı güncelledik. Hem ekonomik anlamda ulaşılabilir hem de müşteri deneyimini iyileştirecek teklifler sunarak ürün portföyümüzü optimize etmeyi hedefledik. Bu doğrultuda, başlangıç hız seviyemizi 8 Mbps’den 12 Mbps’e çıkardık. İkinci çeyrekte 24 Mbps ve üzeri genişbant abonelerinin, toplam aboneler içerisindeki payıSUP6 %40 olarak gerçekleşti. Kotalı paketlerden limitsiz paketlere ve daha hızlı üst paketlere geçiş, ikinci çeyrekte bir önceki çeyreğe göre %8 artış kaydetti.

Türk Telekom olarak, Türkiye’nin dijital dönüşüm sürecine öncülük etmeye devam ediyoruz. Bu bilinçle, yüksek hızlı tarifelere odaklanmanın yanı sıra penetrasyonu artırma stratejimizi devam ettirdik. “Sadece merkeze değil herkese” hizmet anlayışımız ile ‘uygun fiyatlı giriş seviyesi kampanyaları’ ve ‘bölgesel kampanyalar’ sunmayı sürdürdük. Bu kapsamda, penetrasyon odaklı giriş seviyesi ürünümüz “İnternet Bizden”, 1,1 milyondan fazla abone ile genişbant segmentinin güçlü performansına katkı sağlamaya devam etti.

Beklendiği üzere ikinci çeyrek Covid-19 etkisiyle mobil segment için daha az hareketli bir dönem oldu.

2020 yılının ikinci çeyreği, pandemi etkilerinin daha fazla hissedildiği ve özellikle Nisan ve Mayıs aylarında fiziksel hareketliliğin en aza indiği dönem oldu. Hafta sonları ve tatillerde uygulanan sokağa çıkma kısıtlamaları, uluslararası uçuşların durdurulması ve şehirlerarası seyahatlerin özel izne tabi olarak gerçekleştirilmesinin etkisiyle mobil aktivasyon pazarı daraldı ve abone kazanımı önceki dönemlere göre farklı bir eğilim gösterdi. Değişen pazar dinamikleri ve artan rekabetin etkisiyle ikinci çeyrekte, mobil abone sayısı 380 bin azaldı. Diğer taraftan, faturalı müşteri tabanı büyümeye devam ederek ikinci çeyrekte net 168 bin artışla 14,1 milyona yükseldi. Faturalı abonelerin toplam abone sayısına oranı ise çeyreklik bazda yaklaşık 2 puanlık artış ile %62 oldu. Mobil ARPU yıllık bazda %5 büyürken, mobil gelirlerimiz ikinci çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre %9 arttı. Bunun yanı sıra, mobil FAVÖK marjını ikinci çeyrekte %28 seviyesinde korumaya devam ettik.

6 Penetrasyon odaklı İnternet Bizden kampanyası hariç

Bir önceki yılın ikinci çeyreğinde %50 olan LTE abonelerinin payı, bu yılın ikinci çeyreğinde %58 olarak gerçekleşti. LTE kullanıcısı başına aylık ortalama data kullanımı ikinci çeyrekte 8.5GB oldu. 

Mobilitenin hem ülkemizde hem de dünyada geri dönüşü ve rekabetin rasyonelleşmesi ile birlikte yılın ikinci yarısında mobil abone kazanımlarının yeniden başlamasını ve gelirlerdeki artışın güçlenmesini bekliyoruz.

Müşterilerimize, mobilde en iyi müşteri deneyimini sunmak ve 5G’ye en hazır operatör olmak için hem kapasite artışı hem de çekirdek şebekemize yatırımlarımızı hız kesmeden sürdürüyoruz. Entegre operatör olarak, kişiselleştirilmiş tekliflerle ve sinerji kampanyalarımızla müşteri deneyimini iyileştiriyoruz. İkinci çeyrek içerisinde, Wi-Fi üzerinden arama yapabilme ve SMS atabilme olanağı sağlayan “Wi-Fi Arama” servisini, müşterilerimizin kullanımına sunduk. Böylece, kalabalık ve kapalı alanlarda kapasite sorunu yaşanmasının önüne geçerek müşteri memnuniyetini artırmayı hedefliyoruz.

Borçluluk oranı azalmaya devam etti.

İkinci çeyrek itibarıyla, net borcumuz bir önceki çeyreğe göre yatay seyrederek 16,0 milyar TL oldu (2.34 milyar USD). Net Borç/FAVÖK oranımız, güçlü karlılığımızı ve artan nakit akışı yaratma kapasitemizi yansıtarak son 6 çeyrektir aralıksız düşmeye devam etti ve ikinci çeyrekte 1,31x seviyesine geriledi. Yabancı para net açık pozisyonumuz 376 milyon USD olurken, TL cinsinden borçlanma payımızı artırma planımız doğrultusunda 2019’un ikinci çeyreğinde %4 olan TL borcun toplam borç içerisindeki payı bir yıl içinde %13 seviyesine çıktı.

Haziran ayı itibarıyla, Türk Telekom olarak, Çinli firmalar ile gerçekleştirdiğimiz ticari işlemlerde Çin Yuanı kullanarak yerel para ile ticarette ilk adımı attığımızı duyurduk. Yerel para cinsinden ticari işlemlerin yapılmaya başlanması, gelir tablomuzun kur hareketlerine karşı hassasiyetinin ve üçüncü para birimlerine olan bağımlılığın azaltılması adına önem arz ediyor.

3 yıl aradan sonra yeniden temettü dağıttık.

2019 Yılı Olağan Genel Kurul Toplantısı’nı, 25 Temmuz 2020 tarihinde gerçekleştirdik. Bilindiği üzere, Covid-19 önlemleri kapsamında, şirketlerin 30 Eylül 2020 tarihine kadar net dönem karının yalnızca %25’ine kadarını dağıtma kararı alabileceklerine dair bir düzenleme getirildi. Bu doğrultuda, Yönetim Kurulumuz, Mart ayında duyurulan kar dağıtımına ilişkin teklifini Temmuz ayında güncellemişti. Sonuç olarak, 2019 yılı net dağıtılabilir dönem karının, yaklaşık %25’ine tekabül eden brüt 602 milyon TL’nin temettü olarak dağıtılması Genel Kurulumuzca onaylanarak ödeme süreci tamamlandı.

Tüm dünyada, gerek küçük ve orta, gerekse büyük ölçekli şirketlerin zor bir süreçten geçtiği bu dönemde, Genel Kurul sürecini tamamlayarak aldığımız bu kararlar, güçlü bilanço ve serbest nakit akışı yaratmaya ve tüm paydaşlarımıza değer sunmaya devam etme kararlılığımızın altını çiziyor.

5G hazırlıklarımızı ara vermeden sürdürüyoruz.

Türk Telekom olarak yeni nesil teknolojileri kullanıcılara en etkin şekilde sunmak için çalışıyoruz. İstanbul Havalimanı’nda hizmete sunulması planlanan 5G teknolojisi için hazırlıklarımız sürüyor. Bu kapsamda, test sahalarını kurarak testleri başarıyla tamamladık. Canlı saha kurulumlarımız ise hız kesmeden devam ediyor. Yaygın fiber ağımızdan aldığımız güçle kesintisiz yüksek hızı müşterilerimizle buluşturmak için 5G hizmeti verilecek sahaları fiber şebeke ile kapsamayı sürdürüyoruz. İkinci çeyrek itibarıyla, fiber bağlantıya sahip LTE baz istasyonlarımızın payı yaklaşık %45’tir. Türk Telekom, 5G alanında geliştirdiği ürün ve teknolojilerin yanı sıra Türkiye'nin her yerine ulaşan fiber altyapısı ile 5G'ye en hazır operatör konumundadır.

Sürdürülebilir kalkınma anlayışı ile yatırımlara devam ediyoruz.

Türk Telekom olarak “Herkes için erişilebilir iletişim” prensibiyle hareket ederken ekonomik, çevresel ve sosyal sorumlulukların bilincinde bir sürdürülebilirlik yaklaşımı ile yatırımlarımıza devam ediyoruz. Bu anlayışla yapacağımız yatırımlarımızın finansmanı için, Avrupa Kalkınma Bankası (EBRD) ile 6 yıl vadeli 100 milyon USD tutarında bir kredi anlaşması imzaladık.

Türkiye’nin dijital dönüşüm sürecine öncülük ederken, sürdürülebilirliğin evrensel ilkelerini iş modelimize, stratejilerimize ve kurumsal karar alma süreçlerimize entegre ediyoruz. Bu doğrultuda enerji verimliliği, karbon emisyonunu azaltma ve optimizasyon çalışmaları gibi hayata geçirmeyi planladığımız çok sayıda proje ve inisiyatifi, iç ve dış paydaşlarımız ile yakın iş birliği içinde yürütüyoruz.

Diğer yandan, ESG (Çevresel, Sosyal, Yönetimsel) uygulamaları olan şirketlerin performansını ölçmek için oluşturulan FTSE4GOOD endeks serisinde, çevresel, sosyal ve yönetimsel alanlarda atılan adımlar ve geliştirmeler sayesinde Türk Telekom’un ESG notu 2018’den bu yana üç yıl boyunca aralıksız olarak yükseldi. FTSE 2020 raporunda, Türk Telekom’un ESG notu sektör ortalamasının da üzerinde gerçekleşti.

Bu zorlu süreçte iştiraklerimizle birlikte çözümler üretmeye devam ediyoruz.

5G ve ötesi teknolojilerde çalışmalar yürüten iştirakimiz “Argela” ve uçtan uca bilişim çözümleri sağlayan iştirakimiz “İnnova” geliştirdikleri yerli ve milli teknoloji çözümleri ile Türkiye’nin milli teknoloji hamlesine katkı sağlarken, ürünlerini küresel pazarda da sunmaya devam etti.

Argela, 2020 yılı ikinci çeyreğinde de, fiber erişim şebekesinin sanallaştırılmasını hedefleyen SEBA (SDN Destekli Geniş Bant Erişimi) projesinde geliştirme ve test faaliyetlerini sürdürdü. Ayrıca, 5G ile ilgili olarak 37 patente sahip olan Argela’nın ABD’de kurulu iştiraki Netsia, büyük telekom operatörleri ve teknoloji şirketlerinin ortak ve açık kaynaklı şekilde katkıda bulunduğu bir konsorsiyum olan Open Networking Foundation (ONF) SEBA Reference Design lideri seçilerek hem Türkiye’de, hem de dünyada bilgi teknolojileri alanında değer üretmeye devam etti.

Covid-19 salgını nedeniyle milyonlarca öğrencinin uzaktan eğitim aldığı bu dönemde, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) dünyada en çok ziyaret edilen 3. eğitim sitesi olurken, eğitim teknolojileri iştirakimiz “Sebit” pandemi sürecinde sürdürülebilir eğitim anlayışı ile EBA platformuna, ders ve sınavlar için içerik desteği sunmaya devam etti.

Türk Telekom’un çağrı merkezi şirketi “AssisTT” ise, Covid-19 salgını sürecinde, telekomünikasyon, bankacılık ve kamu başta olmak üzere hizmet verdiği tüm alanlarda, çağrı merkezlerine yönelen yoğun taleplere ve artan iş hacmine hızla adapte olarak şirketlere stratejik yol arkadaşı olmaya devam etti.

Türkiye’nin dijital dönüşümüne öncülük ediyoruz.

Pandemi ile birlikte yaşam tarzının değişmesi sadece bireysel değil kurumsal müşterilerin ihtiyaçlarında da değişime neden oldu. Yeni normalle birlikte farklı sektörlerde yeni çalışma modelleri ile karşılaşılırken, gerek küçük ve orta, gerekse büyük ölçekli şirketler için dijitalleşmenin devam etmesi kaçınılmaz olacaktır. Bu kapsamda, Türk Telekom olarak, metro ethernet, sanal santral, online eğitim platformu, e-fatura, siber güvenlik hizmetleri gibi kurumsal ürün ve çözümlerimiz ile müşterilerimizin yanında yer alıyoruz. Değişen ihtiyaçlara uygun hızlı, etkin ve entegre çözümler sunarak müşterilerimize değer katmaya devam edeceğiz.

Diğer yandan, Türk Telekom olarak, hem teknoloji hem de altyapı yatırımlarımızla hükümetimizin 2023 vizyonu çerçevesinde Türkiye’nin yerli ve milli teknoloji hamlesini destekleme adına yapay zeka, makine öğrenmesi, otonom sistemler, sanal gerçeklik gibi yeni teknolojileri dünyayla eş anlı olarak deneyimlemek için durmaksızın çalışıyoruz.

Finansal Gelişmeler

(milyon TL) 2Ç'19 1Ç'20 2Ç’20 Çeyreklik
Değişim
Yıllık
Değişim
Satış Gelirleri 5,760 6,303 6,969 %10.6 %21.0
Satış Gelirleri (UFRYK 12 hariç) 5,516 6,016 6,369 %5.9 %15.5
FAVÖK 2,681 2,977 3,237 %8.7 %20.7
Marj %46.5 %47.2 %46.4    
Amortisman ve İtfa Gideri (1,171) (1,273) (1,303) %2.3 %11.3
Faaliyet Karı  1,510   1,704  1,934 %13.5 %28.1
Marj %26.2 %27.0 %27.7    
Finansal Gelirler / (Giderler) (999) (870) (703) %(19.2) %(29.6)
Kur ve Türev Gelirleri / (Giderleri)  (427) (294) (127) %(56.9) %(70.3)
Faiz Gelirleri / (Giderleri)  (464) (561) (509) %(9.3) %9.7
Diğer Finansal Gelirler / (Giderler) (108) (15) (68) %346.1 %(37.3)
Vergi Geliri / (Gideri) (77) (173) (250) %44.6 %226.9
Net Kar  435   661   980  %48.4 %125.5
Marj %7.5 %10.5 %14.1    
Yatırım Harcamaları  930   896   1,237  %38.1 %33.1

Satış Gelirleri

Konsolide gelirler 2Ç’20’de, bir önceki yıla göre %21,0 artışla 6.969 milyon TL’ye yükseldi. UFRYK 12 hariç tutulduğunda, sabit genişbant gelirindeki %23,9, mobil gelirdeki %9,3, kurumsal veri gelirlerindeki %18,4 ve diğer gelirlerdeki %94,8 artış ile konsolide gelirdeki büyüme yıllık %15,5 oldu.

Faaliyet Giderleri (Amortisman ve İtfa Giderleri Hariç)

2Ç’20’de, faaliyet giderleri yıllık bazda %21,2 artışla 3.733 milyon TL oldu. UFRYK 12 hariç tutulduğunda, faaliyet giderlerindeki artış yıllık bazda %12,1  olarak gerçekleşti.

  • Cihaz ve Teknoloji Satışları Maliyeti, güçlü sabit genişbant abone kazanımı ile proje bazlı ekipman ve lisans satışlarının etkisi ile yıllık bazda %163,6 arttı.
  • Network ve Teknoloji giderleri, temel olarak artan enerji maliyetleri ile teknoloji onarım ve bakım giderlerindeki artışın etkisi ile yıllık bazda %23,0 büyüdü.
  • Personel giderleri geçen yılın aynı çeyreğindeki yüksek bazın etkisiyle yıllık bazda %8,1 artış gösterdi.
  • Vergi gideri, mobil gelirlere bağlı olan frekans ve hazine payı giderlerinin artması sebebiyle yıllık bazda %11,6 artış kaydetti.
  • Arabağlantı giderleri yıllık bazda %9,9 arttı.
  • Ticari giderler, temel olarak, salgın döneminde, satış ve müşteri hizmetleri kalemlerindeki tasarruflar ile pazarlama ve kurumsal iletişim aktivitelerindeki düşüşün sayesinde yıllık bazda %17,4 azaldı.

Faiz, Amortisman ve Vergi Öncesi Kar (FAVÖK)

2Ç’20’de konsolide FAVÖK, sabit genişbant gelirlerindeki güçlü büyümenin katkısı ile yıllık bazda %20,7 artışla 3,2 milyar TL’ye yükselirken, FAVÖK marjı %46,4 oldu. UFRYK 12 muhasebe etkisi hariç tutulduğunda, FAVÖK marjı %49,6 oldu.

Amortisman ve İtfa Giderleri

2Ç’20’de amortisman ve itfa giderleri yıllık bazda %11,3 artış ile 1.303 milyon TL’ye yükseldi.

Faaliyet Karı

2Ç’20’de, Grup yıllık %28,1 artışla 1.934 milyon TL faaliyet karı kaydetti.

Net Finansal Gelir/Gider

Net finansal gider, bir önceki çeyekte 870 milyon TL iken, 2Ç’20’de yüksek kur etkisine rağmen, 703 milyon TL’ye düştü.

Gelir tablosunun yabancı para hareketlerine duyarlılığına göre, TL'de meydana gelebilecek %10 oranındaki değer kaybının, diğer her şeyin aynı kaldığı varsayımı ile, gelir tablosu üzerindeki etkisi 623 milyon TL oldu. (Mar'20 itibarıyla 344 milyon TL etki ve Aralık’19 itibarıyla 455 mn TL etki)

Vergi Geliri/Gideri

Vergi gideri, 2Ç’19’da 77 milyon TL iken, vergi öncesi kardaki artışa paralel olarak, Grup 2Ç’20’de 250 milyon TL vergi gideri kaydetti.

Net Kar

Net kar, güçlü operasyonel performans ve çeyrek içerisinde yüksek seyreden kur seviyelerine rağmen düşen finansal giderlerin etkisi ile yıllık bazda %125 artış ile 2Ç’20’de 980 milyon TL’ye yükseldi.

Yatırım Harcamaları

2Ç’20’de yatırım harcamaları artan fiber yatırımlarıyla birlikte 1.237 milyon TL olarak gerçekleşti.

Nakit Akış ve Borçluluk Seviyesi

12 aylık dönemde kaydedilen kaldıraçsız serbest nakit akışı, güçlü FAVÖK performansı sayesinde 2Ç’19’da 5,3 milyar TL iken 2Ç’20’de 6,3 milyar TL oldu.

2Ç’20’de kaydedilen serbest nakit akışı 1,2 milyar TL oldu.

Net borç çeyreksel bazda yatay seyrederek 16,0 milyar TL olurken, UFRS 16 etkisi hariç tutulduğunda 14,8 milyar TL seviyesinde gerçekleşti. 

Net borç/FAVÖK oranı, son 6 çeyrektir aralıksız düşüş seyrini sürdürerek, bir önceki çeyrek seviyesi olan 1,38x’den 1,31x’e geriledi.

Haziran’20 itibarıyla, net borç (UFRS 16 etkisi hariç tutulduğunda) çeyreksel bazda 106 milyon USD gerileyerek 2.162 milyon USD’ye düştü (Mart’20: 2.268 milyon USD, Aralık’19: 2.491 milyon USD).

Haziran’20 itibarıyla, yabancı para cinsinden borç, borçluluk seviyesindeki düşüş ve TL cinsinden finansman payının artması ile 2.663 milyon USD’ye geriledi (Mart’20: 2.996 milyon USD, Aralık’19: 3.097 milyon USD). TL finansmanın payı, 1Ç’20’de %10,0 seviyesindeyken, Haziran’20 sonu itibarıyla %13,1 seviyesine yükseldi (Aralık’19: %6,3, Haziran’19: %4,2). 

Net açık yabancı para pozisyonu, 1.706 milyon USD eşdeğerindeki çapraz kur işlemleri (Participating Cross Currency Swap) pozisyonu ve 581 milyon USD döviz cinsinden nakit dahil 376 milyon USD seviyesinde gerçekleşti.

Operasyonel Performans

  2Ç'19 1Ç'19 2Ç’20 Çeyreklik
Değişim
Yıllık
Değişim
Toplam Erişim Hattı Sayısı (mn) 14.5 14.8 15.3 %3.5 %5.6
  Sabit Ses Hattı Sayısı (mn) 7 9.9 10.1 10.3 %2.3 %4.4
  Yalın Genişbant Abone Sayısı (mn) 4.5 4.6 4.9 %6.2 %8.4
Sabit Ses ARPU (TL)  22.8 22.3 22.0 %(1.4) %(3.4)
Toplam Genişbant Abone Sayısı (mn) 11.1 11.6 12.2 %5.1 %9.9
Toplam Fiber Abone Sayısı ('000) 3,801 4,447 4,793 %7.8 %26.1
Eve/Binaya Kadar Fiber (‘000) 1,464 1,740 1,873 %7.6 %27.9
Saha Dolabına kadar Fiber (‘000) 2,338 2,707 2,920 %7.9 %24.9
Genişbant ARPU (TL)  48.6 53.5 55.5 %3.9 %14.4
TV Abone Sayısı ('000) 8 3,623 3,414 3,285 %(3.8) %(9.3)
Tivibu Ev (IPTV+Uydu) Abone Sayısı (‘000) 1,668 1,595 1,547 %(3.0) %(7.2)
TV ARPU (TL) 15.9 18.2 19.0 %4.3 %19.2
Mobil Abone Sayısı (mn) 22.4 23.2 22.8 %(1.6) %2.0
Mobil Faturalı Hat Abone Sayısı (mn) 13.3 14.0 14.1 %1.2 %6.4
Mobil Ön Ödemeli Hat Abone Sayısı (mn) 9.1 9.2 8.7 %(5.9) %(4.4)
Mobil ARPU-Karma (TL) 32.8 32.5 34.4 %6.1 %5.2
Mobil ARPU-Faturalı (TL) 40.8 40.1 42.7 %6.6 %4.9
Mobil ARPU-Ön Ödemeli (TL) 20.6 20.6 21.2 %2.6 %2.7

7 PSTN ve THK aboneleri

8 Tivibu Ev (IPTV+Uydu) ve Tivibu GO aboneleri

Notlar:

FAVÖK, genel kabul görmüş muhasebe ilkeleri dışındaki bir finansal performans göstergesidir. Bu basın açıklamasında yer alan FAVÖK, satış gelirlerini, satışların maliyetini, pazarlama, satış ve dağıtım giderlerini, genel yönetim giderlerini, araştırma ve geliştirme giderlerini, diğer faaliyet gelirlerini/(giderlerini) ve yatırım faaliyetlerinden gelirlerini/(giderlerini) içermekte, fakat amortisman, itfa ve değer düşüş giderlerini, diğer faaliyet gelirlerinin/(giderlerinin) içerisinde yer alan finansal gelirleri / (giderleri) (banka borçları hariç cari hesap kur farkı gelirleri/(giderleri), faiz ve reeskont gelirleri / (giderleri)) içermemektedir.

Bu basın açıklamasında yer alan faaliyet karı; satış gelirlerini, satışların maliyetini, amortisman, itfa ve değer düşüş giderlerini, pazarlama, satış ve dağıtım giderlerini, genel yönetim giderlerini, araştırma ve geliştirme giderlerini, diğer faaliyet gelirlerini/(giderlerini) ve yatırım faaliyetlerinden gelirleri/(giderleri) içermekte, fakat SPK raporlarında diğer faaliyet gelirlerinin/(giderlerinin) içerisinde yer verilen finansal gelirleri / (giderleri) (banka borçları hariç cari hesap kur farkı gelirleri/(giderleri), faiz ve reeskont gelirleri / (giderleri)), içermemektedir.

Bu basın açıklamasında yer alan net finansal gelir/(gider); finansman gelirlerini/(giderlerini) ve SPK raporunda diğer faaliyet gelirlerinin/(giderlerinin) içerisinde yer verilen banka borçları hariç cari hesap kur farkı gelirlerini/(giderlerini), faiz ve reeskont gelirlerini/(giderlerini) içermektedir.

Türk Telekom Grubu hakkında

179 yıllık köklü bir geçmişe sahip olan Türk Telekom, Türkiye’nin ilk entegre telekomünikasyon operatörüdür. Müşterilerin hızla değişen iletişim ve teknoloji ihtiyaçlarına en güçlü ve en doğru şekilde cevap verebilmek amacıyla 2015 yılında Türk Telekomünikasyon A.Ş., TT Mobil İletişim Hizmetleri A.Ş. ve TTNET A.Ş. tüzel kişiliklerini mevcut şekliyle muhafaza ederek ve tabi oldukları mevzuat ve regülasyonlara tamamen uyarak, “müşteri odaklı” ve entegre bir yapıya geçmiştir. Bireysel ve kurumsal hizmetler alanında geniş hizmet ağı ve zengin ürün çeşitliliğine sahip olan Türk Telekom, Ocak 2016 itibarıyla mobil, internet, telefon ve TV ürün ve hizmetlerini ‘Türk Telekom’ tek marka çatısı altında bir araya getirmiştir.

“Türkiye’nin Çoklu Oyuncusu” Türk Telekom, 30 Haziran 2020 itibarıyla 15,3 milyon sabit erişim hattı, 12,2 milyon genişbant, 3,3 milyon TV ve 22,8 milyon mobil aboneye hizmet vermektedir. Türk Telekom Grubu şirketleri Türkiye’yi yeni teknolojilerle buluşturma ve bilgi toplumuna dönüşüm sürecini hızlandırma vizyonuyla, 81 ilde 33.921 çalışanıyla hizmet vermektedir.

Türk Telekomünikasyon A.Ş., PSTN ve toptan genişbant hizmetlerini sunmakta olup, mobil operatör TT Mobil İletişim Hizmetleri A.Ş., perakende internet hizmeti, IPTV, Uydu TV, Web TV, Mobile TV, Smart TV Hizmetleri sağlayıcısı TTNET A.Ş., yakınsama teknolojileri şirketi Argela Yazılım ve Bilişim Teknolojileri A.Ş., BT çözüm sağlayıcısı Innova Bilişim Çözümleri A.Ş., çevrimiçi eğitim yazılımları şirketi Sebit Eğitim ve Bilgi Teknolojileri A.Ş., çağrı merkezi şirketi AssisTT Rehberlik ve Müşteri Hizmetleri A.Ş., proje geliştirme ve kurumsal risk sermayesi şirketi TT Ventures Proje Geliştirme A.Ş, elektrik tedarik ve satış şirketi TTES Elektrik Tedarik Satış A.Ş.’nin, toptan veri ve kapasite servis sağlayıcısı Türk Telekom International ve tesis bünyesindeki kombine destek hizmetleri sağlayıcısı TT Destek Hizmetleri A.Ş.’nin doğrudan; Türk Telekom International iştiraklerinin, televizyon yayıncılığı ile isteğe bağlı yayıncılık (VOD) hizmetleri sağlayıcısı Net Ekran şirketlerinin, cihaz satış şirketi TT Satış ve Dağıtım Hizmetleri A.Ş. ödeme hizmetleri şirketi TT Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş. ve rehberlik hizmetleri şirketi 11818 Rehberlik ve Müşteri Hizmetleri A.Ş’nin ise dolaylı olarak %100’üne sahiptir.

Yasal Uyarı

Bu basın bülteninde yer alan bilgiler Türk Telekomünikasyon A.Ş. (Şirket) tarafından Türk Telekom Grubu şirketleri faaliyetleri ile ilgili olarak hazırlanmıştır. Burada sunulan fikirler yazım esnasında bir araya getirilen genel bilgiye dayanır ve bildirisiz değişikliğe tabidir. Şirket güvenilir olduğuna inandığı kaynaklardan topladığı bilgiye dayanır ancak bu bilginin gerçeklik ve eksiksizliğini garanti etmez. Bu materyal gelecekteki sonuçlara ve beklentilere dair ifadeler içerir.

Bu materyalde yer alan ve geçmişte dayanağı olmayan tüm ifadeler, bilinen ve bilinmeyen riskleri, belirsizlikleri ve bizim gerçek sonuçlarımız, performansımız ve başarılarımızın geleceğe yönelik ifadelerle belirtilen ve ima edilen sonuçlar, performans ve başarılardan farklı olmasına neden olabilecek diğer faktörleri içerir. Burada gerçek sonuçları yansıtmak için yer alan geleceğe yönelik ifadeleri, bu ifadeleri etkileyen varsayımlardaki ve faktörlerdeki değişiklikleri güncellemek için kanuni zorunluluklar dışında hiçbir yükümlülük üstlenmemekteyiz. Bu basın bülteni satış için bir teklif veya davet teşkil etmez, ya da hiçbir menkul kıymeti önceden talep etmek ya da almak için teklif teşviki içermez ve burada yer alan hiçbir bilgi herhangi bir kontrat ya da taahhüdün temelini oluşturmaz. Bu basın bülteninde yer alan bilgiler ya da bu bilgilerin eksiksizliği, gerçekliği ve doğruluğu herhangi bir amaç için güven vermeyebilir. Bu basın bültenindeki bilgiler doğrulanmaya, tamamlanmaya ve değişikliğe gerek duyabilir. Dolayısıyla, bilgilerin gerçekliği, eksiksizliği ve doğruluğuna bağlı olarak şirket veya şirket ortakları, yöneticileri, çalışanları veya diğer üçüncü kişiler adına belirtilen veya ima edilen hiçbir beyan veya teminat yapılmamıştır veya verilmemiştir. Ne şirket, ne şirket ortakları, yöneticileri, çalışanları, ne de diğer kişiler ne şekilde olursa olsun bu basın bülteninin kullanımından ya da içeriğinden kaynaklanan hiçbir zarar için herhangi bir yükümlülük kabul etmez.

Bu basın bülteninde belirtilen PSTN ve toptan genişbant hizmetleri Türk Telekomünikasyon A.Ş. tarafından, perakende internet hizmetleri TTNET A.Ş. tarafından, Mobil hizmetler TT Mobil İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sunulmaktadır. Basın bülteninde kullanılan Türk Telekom® markası, Türk Telekom Grubu şirketleri ortak markasıdır. Tüm grup şirketlerinin tüzel kişilikleri korunmaktadır. Basın bülteninde yer alan veriler ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından açıklanan sektör verileri arasında farklar olabilecektir. Bu farklar finansal verilerin solo/konsolide olarak açıklanması ve ARPU için hesaplama metotlarında farklılıklar olmasından kaynaklanmaktadır.

Türk Telekom Grubu Konsolide Finansal Tabloları’na

 http://www.ttinvestorrelations.com/tr/mali-operasyonel-veriler/ceyrek-donem-sonuclari.aspx adresinden ulaşılabilir.​​​​​​​

Lütfen kişisel notunuzu ekleyin Eklediğiniz notları sadece siz görebilirsiniz.
GÖNDER

Bu sayfadaki notlarınız